Масовий перехід на електродвигуни зруйнує ринок нафти

Ключовим трендом 2018 року стало щодо швидкий і неминучий відмова від двигунів внутрішнього згоряння в більшості промислово розвинених країн світу. Стало ясно, що поетапно це станеться лише за десятиліття – з 2030 За 2040 роки. Ще 5 років тому подібне здавалося фантастикою. З урахуванням того, що в розвинених країнах до 80% споживання нафти пов’язано з роботою автотранспорту, держави добувають нафту вже через десятиліття чекають серйозні потрясіння.

Якщо вірити обіцянкам автовиробників, то до середини наступного десятиліття людство гарантовано отримає величезне число найрізноманітніших моделей електромобілів. А мотори на згорає паливо до цього моменту почнуть зникати як клас.
Наприклад, гігант Volkswagen представить останнє покоління ДВС в 2026-м. Після все розробки двигунів внутрішнього згоряння для машин компанії будуть згорнуті. Через 7 років концерн Renault-Nissan повністю відмовиться від використання ДВС і вийде на ринок з новими електродвигунами. У Volvo заявили про те, до 2025 приблизно половина від загального числа продажів їх продукції буде припадати на електрокари.

Згідно з даними Electrek, до 2030 року Toyota інвестує $13,3 млрд в розробку і виробництво акумуляторів. До 2025 року компанія припинить виробництво машин з ДВС в якості єдиного джерела живлення, перейшовши на електромобілі, гібриди або електричні варіанти існуючих моделей.

Для країн – це не тільки реальний спосіб впливати на екологію, а й важливий політичний інструмент. Тому політики активно підключилися до обіцянок про безбензіновой ері. Міністр навколишнього середовища Швеції Аса Ромсон звернулася до Європейського Союзу із закликом заборонити з 2030 року всі бензинові і дизельні двигуни на території ЄС. Шотландія обіцяла ввести таку заборону до 2032-го року, а Голландія до 2030-го.

Більш раціональні Франція і Німеччина встановили свій термін – 2040 рік. У 2018 до них приєдналася Іспанія, яка оголосила, що стане повністю електричної також з 2040 року.

План ізраїльського Міненерго передбачає, що з 2030 го року в країні не можна буде купити бензинові та дизельні автомобілі. Аналогічну ініціативу задумали в Данії. Там теж з 2030 року запровадять замкнений на продаж бензинових і дизельних автомобілів. А ще через п’ять років поза законом стане продаж і гібридів.

Раніше право вводити заборону на старі дизельні автомобілі отримали міська влада Німеччини. На деяких вулицях Лондона в рамках експерименту вже зараз забороняють ДВС. Об’єднавшись з 30 містами і ключовими гравцями на ринку, Лос-Анджелес запустив програму щодо відмови від використання транспорту з ДВС.

Ясно одне – зараз цей рух може зупинити вже тільки якийсь форс мажор. У зв’язку з цим виробничі лінії автовиробників активно розбудовуються під електрику – попит буде впевнені вони. Ні у кого просто не буде вибору. Точніше він буде, але не між ДВС і електромоторами, а між виробниками. І рік від року цей вибір буде ставати складніше.

Складнощі вибору

Останні роки ситуація на ринку EV була досить нудною. Tesla захопила лідерство і міцно його утримувала. Якщо у вас були гроші на гарний електромобіль з відносно великим пробігом на одній зарядці, то купити його можна було тільки у компанії Ілона Маска. Але в 2018-му ситуація в корені змінилася. На ринок вийшли принаймні два дуже яскравих представника дорогих електромобілів від традиційних автовиробників – Jaguar і Audi. Причому обидва – кросовери, що в 2018 стало електромобільні трендом.

Jaguar «випустила кращий електрокар, який можна купити за £60 тисяч» – I-Pace, а Audi – напханий електронікою і сучасними технологіями кросовер e-Tron. Обидва отримали найтепліші відгуки від публіки і критиків. Всі, хто міг, відзначили, що прості дні для Tesla закінчуються. Традиційні автовиробники навчилися не гірше, багато в чому навіть краще робити електромобілі.

Але не тільки у багатих були проблеми з вибором електромобіля. «Народна» Model 3 так і не зробила електромобілі Tesla доступніше – щоб отримати її потрібно провести багато місяців в черзі. Зате за половину вартості Audi e-Tron є тепер конкуруючу пропозицію від Hyundai – електрокроссовер Kona, ціни на який починаються на деяких ринках від $30 000.

Важливий ще один тренд – слідом за електрифікацією класичних моделей настала черга величезних позашляховиків.

Один з найяскравіших прототипів позашляховиків показав американський стартап Rivian. 10 років компанія працювала в режимі секретності, а в минулому році анонсувала відразу семимісний позашляховик і електропікап. Rivian також придбав завод в Іллінойсі, що належить Mitsubishi Motors. Компанія найняла Гері Глосер – колишнього головного інженера Magna, який очолював розробку електричної трансмісії для Ford Focus Electric.

До появи виробничих зразків поки складно судити про ефективність електрокарів від Rivian, але на етапі ідеї ці два автомобіля відображають все, що чекають від електровнедорожніков майбутнього. У них величезний запас ходу – 600 км. Топова версія зможе розганятися до сотні за три секунди. За функціонірвоаніе систем, в тому числі акумулятора відповідає ІІ. Це і міць і інтелект в одній упаковці.

На іншій стороні нестандартних електромобілів – спорткари. В цьому році ми дізналися про перспективний електричний Porsche Taycan. А стартап Charge пообіцяв реінкарнувати Ford Mustang в електриці.

Сталися анонси і в області дуже дорогих автомобілів – гіперкарів. Lotus зібралася змінити фокус виробництва на щось ексклюзивне. У компанії зважилися на виробництво електрокара за $2,5 млн. Aston Martin показала надпотужний двигун, який в майбутньому будуть ставити на не менше дорогі автомобілі.

Але всіх випередив Китай

Підводячи підсумки року, неможливо пройти повз Китаю. Це традиційно найбільший автоспоживачів і з переходом на електрику ситуація повторюється – вже зараз на шість китайських міст припадає 20% світових продажів електромобілів

Для цього є передумови. З традиційним бензиново-дизельних транспортом у Китаю не склалося. Місцеві інженери змушені були постійно копіювати навчених досвідом іноземних виробників. Від цього часто їх творіння виходили безглуздими і неякісними. Звідси і стереотип про китайському автопромі.

Але в електротранспорті все виявляється зовсім інакше. У цій новій галузі просто немає сенсу когось копіювати, і Китай працює з чистого аркуша. Більш того – це те виробництво, яке ще до старту ідеально підходило для Китаю. Електромобілі простіше машин з ДВС: менше деталей, складних вузлів, проводів. Тобто конвеєрне і швидке виробництво тут не призведе до небезпечної втрати якості.

З іншого боку, популярність електрокарів збігається з часом, коли технології максимально розвинені. Суперкомп’ютери поміщаються в кишені, гігабайти даних передаються по повітрю за секунди і автомобілі на цій хвилі все більше перетворюються в гаджети. А хто крутіше всіх у виробництві гаджетів?

Все звелося до того, що китайська індустрія електромобілів сьогодні – придаток до величезної індустрії з виробництва гаджетів, просто машина – гаджет більшого розміру.

І варто визнати, що про китайські нові електромобілі все рідше можна сказати, що вони виглядають безглуздо. Принаймні це стосується всіх анонсів минулого року.

Інша причина успіху – серця електромашин – акумулятори. Всі найбільші виробники цих пристроїв базуються в КНР. І навіть Маск зі своєю Gigafactory прийшов до Китаю. Але також не можна забувати про пільги для покупців і виробників електрокарів – вони стали неймовірно потужним драйвером прогресу і стрімкого зростання цього ринку в КНР.

В результаті ми побачили безліч цікавих проектів в 2018. Great Wall показала наддешевий електромобіль з запасом ходу більше 300 км. Дуже соромно китайський електрокроссовер буде виробляти компанія NIO. Її ES6, за заявами інженерів, проїде 500 км на одній зарядці. Є навіть зовсім експериментальні і дивні проекти. Наприклад, дешеві електромобілі LSEV будуть друкувати на 3D-принтері.

І китайський ринок уже настільки величезний, що на ньому губляться навіть великі стартапи. Хто небудь чув про Xpeng Motors? А це компанія, яка оцінюється в $4 млрд і випускає технологічні електрокроссовери.

А з відомих і великих компанії гроші на електрифікацію китайського автопрому ллються нескінченним потоком. Тільки одна BYD вкладе $3 млрд у виробництво акумуляторів для електромобілів. А уряд КНР пообіцяв інвестувати в галузь в найближчі роки $100 млрд.

Що далі?

За прогнозами ВЕФ, робомобілі на пару з електрокарами скоротять транспортні витрати на 40%, а відмова від бензинових і дизельних автомобілів відбудеться в найближчі 10 років. Вже до 2020 року електромобілі будуть коштувати дешевше, ніж машини з ДВС. Якщо електроенергія радикально не подорожчає, то до цього часу вартість поїздки на електромобілі значно зменшиться.

Morgan Stanley раніше прогнозував, що продажі електромобілів перевищать продажі автомобілів з двигуном внутрішнього згоряння і складуть приблизно 51% від усіх продажів в автомобільній індустрії. При цьому частка китайських електромобілів на світовому ринку зросте на 40% вже в найближчі два роки. Разом з тим вже до 2030 року в світі буде 40 млн точок зарядки електромобілів. Доступний електромобіль стане не тільки особливістю китайського ринку, але і європейського. До цього вже рухається Volkswagen зі своєю платформою. На ній, наприклад, буде випущений автомобіль за $30 тис.

Залишається сподіватися, що прогнозована нестача кобальту для акумуляторів не зупинить набирає обертів електрифікацію транспорту.

Як це все позначиться на вартості нафти, з якої виробляється паливо для ДВС? Очевидно, що вона катастрофічно впаде. Не відразу – основний етап схлопування ринку займе від 10 до 20 років, але світова потреба в нафті знизиться як мінімум удвічі і поступово буде далі скорочуватися в зв’язку з імовірним переходом на електрику також авіації та вантажного морського транспорту. Рішення, прийняті в 2018-му році щодо відмови від ДВС, залишають добувним нафту країнам не так багато часу, щоб придумати, чим замінити в своїх бюджетах ці доходи, що випадають.

envelop facebook search