СОНЯЧНІ ПАНЕЛІ ЗАМІСТЬ АСФАЛЬТУ: ЯКИМИ БУДУТЬ МАГІСТРАЛІ МАЙБУТНЬОГО?

З початку 2000-х років ціни на фотоелектричні панелі стали швидко падати, їх ККД – рости, а область застосування – розширюватися. З полів і дахів будинків фотовольтаїка поступово перекочувала на автомобілі, що автоматично призвело до ідеї будівництва «сонячних доріг». Технологічні складнощі в цій сфері існувало набагато більше, але інженери послідовно знаходили шляхи їх подолання.

Проблеми, які потребують вирішення

Основними проблемами «сонячних» трас є:

  • сильне забруднення, в тому числі глиною, піском, снігом, листям і т.д .;
  • строго горизонтальне, незмінне положення;
  • періодичне затінення частини осередків при проїзді транспортних засобів;
  • високі механічні навантаження на полотно.

Перші три проблеми призводять до неминучої втрати ефективності. Остання, четверта, загрожує швидким порушенням цілісності покриття, через що термін служби і користь сонячних батарей значно знижуються.

Потенційні переваги

З іншого боку, рішення всіх перерахованих проблем дозволяє отримати «сонячний асфальт» з цілим рядом наступних унікальних переваг.

  • Завдяки прозорості верхнього шару дорогу легко підсвічувати зсередини при мінімальній витраті енергії на світлодіоди. З тієї ж причини покриття не потребує розмітці – її легко організувати застосуванням діодів різних кольорів.
  • Частина накопиченої енергії можна використовувати на підігрів, не допускаючи виникнення криги в холодну пору року. Ще одну частину – на харчування джерел зовнішнього освітлення вздовж траси.
  • Правильна організація з’єднання елементів здатна мінімізувати втрати від часткового затінення осередків.
  • Контактні смуги в полотні дозволять заряджати електромобілі прямо на ходу, що заощадить кошти і час на періодичну підзарядку на станціях.
  • Дорога з сонячних батарей здатна грати роль «інформаційної мережі», що знімає проблему відсутності Wi-Fi зв’язку в будь-якій точці земної кулі.

Очевидно, що головними напрямками роботи вчених і інженерів на даному етапі є підвищення продуктивності панелей і їх максимальної міцності.

Голландці почали з найбільш простого варіант – не автомобільної, а невеликий велосипедної доріжки. Довжина покриття склала всього 70 метрів, розміри сонячних батарей – 2,5х3,5 метра кожна. Завдяки невеликій динамічної поверхневої навантаженні, скляна поверхня 2016 року добре збереглася. Продуктивність лінії складає близько 6 000 кВт * год щорічно, чого достатньо для постачання електроенергією декількох прилеглих будинків.

Подібні проекти в Україні поки не реалізовані, але очікуються в самому найближчому майбутньому. Основою для українського «сонячного асфальту» стануть панелі тонкопленочного типу – як більш ефективні при неоптимальних кутах падіння світла, похмурій погоді і частковому затіненні.

envelop facebook search
%d блогерам подобається це: